وبلاگ

با فایرفاکس نسخه Developer آشنا شوید

با فایرفاکس نسخه Developer آشنا شوید

فایرفاکس یکی از قدرتمند ترین و محبوب ترین مرورگرهای دنیاست. بخش مهمی از این قدرت و محبوبیت ناشی از کار سخت طراحان آن برای کاربران، از مبتدی تا حرفه است. اکنون فایرفاکس برای کاربران حرفه ای خود، نسخه ای با نام Developer منتشر کرده است که ما در اینجا نگاهی به این نسخه و امکانات آن داریم.

فایرفاکس یکی از قدرتمند ترین و محبوب ترین مرورگرهای دنیاست. بخش مهمی از این قدرت و محبوبیت ناشی از کار سخت طراحان آن برای کاربران، از مبتدی تا حرفه است. اکنون فایرفاکس برای کاربران حرفه ای خود، نسخه ای با نام Developer منتشر کرده است که ما در اینجا نگاهی به این نسخه و امکانات آن داریم.

به گزارش «تابناک»، موزیلا اخیرا اقدام به انتشار نسخه Developer از مرورگر محبوب فایرفاکس کرده که همان گونه که از نام آن برمی آید، این نسخه مخصوص حرفه ای ها و طراحان وب و نرم افزارهای تحت وب به خصوص برای سیستم عامل فایرفاکس است.
این نسخه به همراه امکانات عالی و بهینه برای طراحان و برنامه نویسان است که کار برنامه نویسی به ویژه ساخت App برای وب و سیستم عامل فایرفاکس را به شدت ساده کرده است. همچنین این نسخه به همراه ابزارهایی منتشر شده که Render صفحات وب در مرورگر کروم و سافاری را نیز ساده و بدون مشکل ساخته است.
این نسخه برای همه سیستم عامل ها منتشر شده است و ما در اینجا نگاهی به ابزار و امکانات آن داریم.

اگر کاربر غیر حرفه ای فایرفاکس هستید که از این مرورگر تنها برای وب گردی استفاده می کنید، نیازی به دانلود و نصب این نسخه ندارید. اما اگر مشغول برنامه نویسی و یا جزو طراحانی هستید که از امکانات جدید برای کار خود استقبال می کنید، حتما نسخه Developer این مرورگر را نصب کنید.

این نسخه روی وب سایت اصلی موزیلا قابل دانلود است. نصب آن ساده و مانند سایر برنامه هاست. اگر از OS X استفاده می کنید، کافی است قایل باینری را در پوشه Application خود کشیده و رها کنید. همچنین کاربران لینوکس می توانند این نسخه از فایرفاکس را در Aurora PPA پیدا کنند؛ اما امکانات این نسخه از چه قرار است؟

نمای Design جذاب و کاربردی

از آنجا که کار طراحی صفحات وب امروزه بر روی صفحه نمایش های متفاوتی صورت می گیرد از 11 تا 40 اینچ در نتیجه ممکن است طراحان در طراحی صفحات وب با مشکلاتی خاص مواجه شوند.
اما فایرفاکس Developer با ابزاری با نام Responsive Design view همراه است که می توانید به سادگی با آن پنجره طراحی را تغییر اندازه داده و نمای آن را در سایز های مختلف ببینید.

WebIDE

اکنون چندی است که فایرفاکس قادر به اجرای App های Firefox OS یا سیستم عامل فایرفاکس است. در نتیجه اگر شما قصد طراحی App برای این سیستم عامل را دارید، به سادگی قادر به اجرای آن در مرورگر خواهید بود. حال با Developer این امکان وجود دارد که کد برنامه را از صفر تا صد در خود مرورگر تولید کنید. نسخه Developer مجهز به یک IDE برای کد نویسی است.
این ابزار به شما امکان می دهد از بین شبیه ساز های مختلف برای Firefox OS یکی را انتخاب نمایید که البته در میان آن ها شبیه سازهای حرفه ای و مشهور هم دیده می شود.

همچنین ابزاری با نام Valence وجود دارد که با استفاده از آن می توانید نمای وب سایت طراحی شده خود را در پلتفرم های مختلف مشاهده نمایید.

ابزار ویرایش کد آن نیز تا حد زیادی به Notepad ++ شباهت دارد.

ScratchPad

همچنین فایرفاکس، ابزاری فوق العاده ساده برای نوشتن و اجرای اسکریپ های جاوا طراحی کرده است. کافی است این ابزار را باز کرده، کد خود را بنویسید و بر روی Run کلیک کنید. این ابزار از قابلیت Code Completion نیز برخوردار است.

Developer Toolbar

این ابزار به شما کمک می کند تا قادر به اجرای Action های مختلف در یک واسط کاربری شبه Command Line باشید، بدون آنکه نیاز به خروج از مرورگر باشد. با این ابزار به سادگی قادر خواهید بود، یکی از المان ها را پاک، یک پوشه خاص را باز و یا حتی وب سایت خود را بر روی گوشی هوشمند خود بارگذاری کنید.

سایر امکانات

همچنین این نسخه از فایرفاکس به همراه چند ابزار دیگر منتشر شده که کار طراحی و برنامه نویسی را به شدت تسهیل می کنند. دسترسی به یک Network Monitor امکان رصد بارگذاری صفحه و خطاهای آن را مهیا کرده است.

همچنین یک پروفایلر پیچیده وجود دارد که امکان جستجوی اسکریپت هایی که منجر به کندی وب سایت می شوند را به سادگی فراهم می کند.

همچنین یک ویرایشگر Style در اختیار شماست که به طراح اجازه ایجاد تغییرات زیبا در نمای وب سایت را می دهد.

همه این ابزار ها فوق العاده هستند و اگر شما مشغول کار برنامه نویسی و طراحی وب بوده باشید، این موضوع را تصدیق می کنید؛ اما این ابزار ها تنها مختص به فایرفاکس نسخه Developer نیستند. این نسخه به شما کمک می کند یک طراح فوق حرفه ای و خلاق باشید؛ نظر شما در این مورد چیست؟

منبع : www.tabnak.ir


تاریخ انتشار: 30 آبان 1393